مشکلات رایج گوشی های موبایل و راه حل آنها

آخرین بروزرسانی : 9 بهمن 1402
مشکلات رایج گوشی های موبایل و راه حل آنها

فهرست مطالب

Created with Fabric.js 5.2.4
Created with Fabric.js 5.2.4

گوشی های موبایل یکی از ضروری ترین وسایل زندگی امروزه هستند. ما از آنها برای برقراری ارتباط، انجام کارهای روزمره، سرگرمی و غیره استفاده می کنیم. با این حال، مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری، گوشی های موبایل نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. در این مقاله، به بررسی برخی از مشکلات رایج گوشی های موبایل و راه حل آنها می پردازیم.

مشکلات نرم افزاری

مشکلات نرم افزاری یکی از رایج ترین مشکلات گوشی های موبایل هستند. این مشکلات می توانند به دلایل مختلفی مانند:

نصب برنامه های مخرب یا ناسازگار

بروزرسانی های سیستم عامل

آسیب دیدن فایل های سیستم

رخ دهند.

برخی از مشکلات نرم افزاری رایج عبارتند از:

مشکلات نرم افزاری گوشی موبایل

کند شدن گوشی

کند کار کردن گوشی یکی از مشکلات رایجی است که کاربران این دستگاه با آن مواجه شده و از آن رنج می برند. عوامل گوناگونی باعث بروز این مشکل در گوشی های اندرویدی و آیفون می شود. اگر شما هم با مشکل کند بودن گوشی مواجه هستید توصیه می کنیم مواردی که در این بخش به آن اشاره می کنیم را بررسی نمایید.

پر شدن یا خرابی حافظه داخلی اولین دلیل کند شدن گوشی

در بسیاری مواقع، علت کند شدن گوشی از فرسودگی یا پر شدن فضای آزاد حافظه داخلی دستگاه ناشی می شود.

پر شدن ظرفیت حافظه موجب کاهش سرعت ذخیره اطلاعات و داده ها و متعاقب آن، کند شدن سرعت گوشی می شود.

اجرا شدن برنامه های مختلف، ذخیره اطلاعات، عکس و تصاویر بر روی گوشی، به تدریج پر شدن فضای آزاد حافظه را به دنبال دارد. همچنین، اجرای هر اپلیکیشن موجب ذخیره مقداری از فایل اجرایی بر روی حافظه می شود. این امر با گذشت زمان موجب شکل گیری حجم قابل توجهی از فضای حافظه با عنوان کش (Cache) می گردد.

راه حل: سیستم عامل اندروید در مواقع پر شدن حجم حافظه، غالبا با نمایش یک پیام، این مورد را به کاربر گوشزد می کند. بر این اساس، پاک سازی و حذف بسیاری از ویدئوها و برنامه های نصب شده غیر قابل استفاده در رفع این مشکل بسیار تاثیرگذار می باشد. همچنین، به منظور جلوگیری از این مشکل، بررسی حافظه گوشی در بازه های زمانی مختلف کمک شایانی می نماید.

فعال بودن اپلیکیشن های پس زمینه دومین علت کند شدن گوشی

دومین دلیل کند کار کردن گوشی به فعال بودن بیش از حد اپلیکیشن های مختلف در پس زمینه دستگاه مربوط می شود. این برنامه ها برای اجرا و راه اندازی، از منابع پردازشی مختلف گوشی استفاده به عمل می آورند. علاوه بر این، برنامه های نصب شده به بخش های گوناگون موبایل از قبیل اینترنت، شبکه داده و عملکرد کلی سیستم دسترسی دارند.

راه حل: پاک کردن برنامه های بدون استفاده و غیر کاربردی، از بهترین راهکارها برای رفع مشکل کند شدن سرعت گوشی به شمار می رود.

برای مدیریت کلیه برنامه های اجرا شده بر روی گوشی می توان به بخش تنظیمات و قسمت About phone دستگاه مراجعه کنید. در این بخش گزینه Build number را یافته و 7 بار بر روی آن ضربه زده تا قابلیت Developer option فعال شود. پس از وارد شدن به بخش developer option، گزینه مربوط به Running services را تاچ کنید. با پاک شدن برنامه های اضافی و غیر ضروری، علاوه بر رفع محدودیت رم گوشی، سرعت پردازش سیستم بهبود پیدا می کند.

کاهش عمر باتری

در مواردی علت کند شدن گوشی با کاهش عمر باتری دستگاه مرتبط است. به طور معمول، باتری های گوشی پس از دو یا سه سال با کاهش ظرفیت روبرو می شوند. در این شرایط، پس از شارژدهی، قسمت زیادی از شارژ هدر رفته و به گرما تبدیل می شود. گرمای ایجاد شده ضمن تاثیر گذاشتن بر روی عملکرد پردازنده، کاهش سرعت عملکرد و پردازش دستگاه را در بر دارد.

راه حل: تعمیر باتری گوشی و تعویض آن بهترین راه خل برای رفع این مشکل در گوشی های موبایل است.

هنگ کردن گوشی

هنگ کردن گوشی به معنای تاخیر در عملکرد فعالیت های نرم افزاری موبایل می باشد. چه گوشی شما از سیستم عامل اندروید استفاده کند چه از سیستم عامل IOS ، در هر صورت ممکن است با مشکل هنگ کردن دستگاه موبایلتان مواجه شده باشید.

ویروسی شدن دستگاه موبایل

استفاده از برنامه‌های ناسازگار با سیستم عامل گوشیتان می‌تواند باعث هنگ شدن گوشی شود. برخی برنامه‌های ناسازگار می‌توانند باعث تداخل با سیستم عامل و دیگر برنامه‌ها شوند و باعث هنگ شدن گوشی شوند.

دانلود بد افزار

زمانی که نرم افزاری را از سایت های نامعتبر خریداری و دانلود می کنید ، ممکن است نرم افزار ویروسی باشد و به سرویس های گوشی شما آسیب بزند و تنظیمات شما را به هم بزند. بنابراین نصب نرم افزارهای مخرب و ویروس‌ها می‌توانند باعث هنگ شدن گوشی شوند و به اطلاعات شما آسیب بزنند.

بروزرسانی نکردن نسخه گوشی

استفاده از نسخه قدیمی سیستم عامل گوشی می‌تواند باعث هنگ شدن آن شود. اگر سیستم عامل گوشی شما به روز نشده باشد و نسخه قدیمی‌ای را دارید، ممکن است باعث هنگ شدن گوشی شود و به عملکرد آن آسیب برساند. بهتر است همیشه سیستم عامل گوشی خود را به روز نگه دارید تا از این مشکل جلوگیری شود. زمانی که نسخه دستگاه هوشمند خود را بروزرسانی نکنید و با نسخه های قدیمی اندروید و یا ios کار کنید ، با گذشت زمان نرم افزار ها در دستگاه شما کار نخواهد کرد و میزان هنگ کردن در گوشی شما بیشتر خواهد شد.

تمام شدن عمر مفید قطعات سخت افزار گوشی

عوامل مختلفی مانند دما ، شرایط نگهداری و استفاده درست از گوشی و … می تواند بر عمر مفید گوشی  تاثیرگذار باشد. خرابی سخت‌افزار گوشی می‌تواند باعث هنگ شدن آن شود، مثلاً، اگر باتری گوشی شما دچار مشکل شود یا یکی از قطعات داخلی گوشی خراب شود، ممکن است باعث هنگ شدن گوشی شود. برای حل این مشکل، باید به تعمیرگاه گوشی مراجعه کرده و قطعات خراب شده را تعویض کنید.

راه حل های مشکلات نرم افزاری

در بیشتر موارد، می توان مشکلات نرم افزاری را با انجام مراحل زیر برطرف کرد:

ابتدا سعی کنید گوشی خود را ریستارت کنید.

اگر مشکل همچنان پابرجا بود، برنامه های غیر ضروری را حذف کنید.

از نسخه پشتیبان خود استفاده کنید و گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید.

اگر با انجام این مراحل مشکل برطرف نشد، گوشی خود را به یک تعمیرکار مجاز ببرید.

مشکلات سخت افزاری

مشکلات سخت افزاری معمولاً جدی تر از مشکلات نرم افزاری هستند و ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات داشته باشند. برخی از مشکلات سخت افزاری رایج عبارتند از:

کار نکردن تاچ

یکی از اصلی‌ترین نشانه های خراب شدن ال سی دی گوشی کار نکردن تاچ یا به وجود آمدن اختلالاتی در آن است. البته گاهی اوقات این مشکل می‌تواند ناشی از باگ‌های نرم افزاری باشد که معمولا با بروزرسانی گوشی یا ریست فکتوری کردن آن برطرف می‌شود.

برای اطمینان از اینکه این مشکل واقعا سخت افزاری است  یا نرم افزاری، پیشنهاد می‌کنیم یک بار گوشی خود را ریست فکتوری کرده و مجددا آن را بررسی کنید. اگر مشکل همچنان وجود داشت، به مراکز تعمیرات موبایل مراجعه کنید تا نمایشگر گوشی شما را مورد بررسی قرار دهند.

روشن نشدن صفحه نمایش گوشی

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است با سوختن و یا خراب شدن ال سی دی به وجود بیاید، روشن نشدن صفحه نمایش است. البته توجه داشته باشید که روشن نشدن صفحه نمایش همیشه ناشی از سوختن ال سی دی نیست بلکه گاهی اوقات می‌تواند ناشی از اختلالاتی در برد و مدار گوشی شما باشد و تشخیص این موضوع بسیار مهم است. چنانچه که مشکل از برد و یا مدار گوشی شما باشد لازم است تا این قطعه تعویض شود.

پرش صفحه نمایش یا سیاه شدن قسمتی از آن

یکی دیگر از نشانه های خراب شدن ال سی دی گوشی ، سیاه شدن و یا پرش صفحه نمایش است. سیاه شدن صفحه نمایش نشان می‌دهد که بخشی از پیکسل‌های ال سی دی نمایشگر گوشی شما سوخته است پس لازم است تا ال سی دی گوشی خود را تعویض کنید.

پرش و یا سو سو زدن نمایشگر می‌تواند منجر به سوختن ال سی دی گوشی شود. پرش صفحه نمایش موردی است که بسیاری از افراد به آن اهمیتی نمی‌دهند اما جالب است بدانید پرش صفحه نمایش مانند زنگ هشداری برای کاربران است و ممکن است هر لحظه صفحه نمایش به طور کامل بسوزد در نتیجه به شما توصیه می‌کنیم به محض به وجود آمدن این مشکل به مراکز تعمیرات تخصصی انواع تلفن همراه مراجعه کنید.

به وجود آمدن خطوط رنگی بر روی نمایشگر

به وجود آمدن خطوط رنگی از نشانه‌‎های خراب شدن ال سی دی شرکت سامسونگ است و معمولا صفحات این کمپانی دچار این مشکل می‌شود. متاسفانه این خطوط رنگی به هیچ عنوان قابل تعمیر نیستند و تنها راهی که می‌توان از آن‌ها خلاص شد ، تعویض کامل تاچ ال سی دی گوشی است.

بنفش شدن صفحه نمایش بر اثر ضربه

دلیل بنفش شدن صفحه نمایش به دلیل آسیب دیدگی پیکسل‌های صفحه از داخل است. این مشکل فقط در اثر ضربه یا فشار بیش از حد به نمایشگر به وجود می‌آید و هیچ عامل دیگری نمی‌تواند باعث به وجود آمدن این مشکل شود.

ظاهر شدن خط عمودی یا افقی روی LCD گوشی

علت ظاهر شدن خط عمودی یا افقی روی LCD گوشی، می‌توان به همان کوبیده شدن، ضربات سخت و افتادن گوشی باشد. برای رفع این مشکل باید گوشی را به دست یک تعمیرکار موبایل بسپارید.

راه حل های مشکلات سخت افزاری

در صورت بروز مشکلات سخت افزاری، معمولاً باید گوشی خود را به یک تعمیرکار مجاز ببرید. تعمیرکار می تواند مشکل را تشخیص دهد و بهترین راه حل را برای برطرف کردن آن ارائه دهد.

پیشگیری از مشکلات گوشی های موبایل

برای جلوگیری از بروز مشکلات گوشی های موبایل، می توانید نکات زیر را رعایت کنید:

از گوشی خود در برابر ضربه و آب محافظت کنید.

از نصب برنامه های ناشناس یا مشکوک خودداری کنید.

به طور مرتب از گوشی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

گوشی خود را به روز نگه دارید.

با رعایت این نکات، می توانید از بروز مشکلات گوشی های موبایل خود جلوگیری کنید و همچنین عمر مفید گوشی موبایل خود را افزایش دهید و از تجربه استفاده از یک گوشی موبایل سالم لذت ببرید.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

محصولات پیشنهادی

خبرنامه

اشتراک گذاری

لینک کوتاه

https://mobiletiktak.com/19897

مقلات مرتبط

راهنمای خرید گوشی

آموزش و ترفند

راهنمای خرید گوشی

دلیل بازگشت وجه

دسته بندی محصولات

تماس با آونگ وب سایت

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید.

با تشکر

قیمت
قیمت - slider
056,000,000
موجودی
رنگ
رنگ